HTML

szentföldön jártam

2010 tavaszán keresztény zarándoklaton vettem részt Szentföldön. Az ott látott, érzett élményeimet szeretném leirni.

Friss topikok

Linkblog

Archívum

Második nap

2010.06.16. 14:37 szentföldön jártam

Május 01. szombat

Caesarea, Haifa, Karmel-hegy, Izrael völgye,  Illés Próféta barlangja, Stella Maris templom, Carmelita kolostor,  a Jordán folyó.

Ez volt a második nap programja. Elmondani is sok, nemhogy végigjárni. De Zsuzsa mindent meg akart nekünk mutatni, ami belefért a napba.

Haifa városa szélesen terül el a hires bibliai Kármel-hegy lankáin és lábánál. Haifa ma Izrael második legjelentősebb ipari városa, Tel-Aviv után. A haifai  látkép ékessége a Kármel-hegy,  25 km hosszan elnyúló hegytömb. Legmagasabb pontja 546 méter. Az ősidőkben a helyi pogány lakosság a Kármel-hegyet Báál isten lakhelyeként tatotta számon, a csúcson pogány kultusz maradványai találhatók. A Bahá-i templom, amely az ugynevezett Perzsa kertben áll, - fantasztikusan szép, szinte elállt a lélegzetem- ez a szentély a bahá-i hit világközpontja.A bahá-iok szerint vallásuk egyesiti magában a judaizmus, az iszlám és a kerszténység legjobb vonásait, a hit hangsulyozza az Isten egységét és az emberiség testvériségét.  A főniciaiak ugyanitt imádták Hadad istent, Vespasianus római császár ezen a helyen áldozott Jupiternek, és egy Zeusz-oltár,  és temmplom is állt itt.   A Kármel hegyet mindhárom egyistenthívő vallás hívei tisztelik. Úgy tartják hogy itt élte életét Illés próféfa, egyes barlangokról azt mondják, hogy a próféta azokban rejtőzködött.  Karmel ősi kolostorok helye is, az elsőt állitólag még a kereszténység előtti időkben alapitották a kereztény remeték elődei, a zsidó nazarénusok. Ma a sarutlan karmeliták rendjének kolostora a lgnagyobb és a leghiresebb. Ez a kolostor a XIII. századtól kezdve működik a helyen. A kolostortól nem messz áll egy épület világotótoronnyal, a bejárat fölött Madonna-szobor, ezt az együttest nevezik Stella Marisnak, a tengerészek vezérlő csillagának.   Szentmisénk itt a Stella Maris kolostorban volt.  A kolostort kivül-belül megcsodáltuk, méltán emlegetik a tenger csillaga néven.   A Karmell-hegy csodálatos látvány volt, előttünk karnyújtásnyira a Földközi tengerrel, a hegyoldalán az olajfák ma is titkokról suttogtak nekünk. Teljesen lenyűgözött a látvány. Illés prófétának a barlangját csak messziről láthattuk, a kopár hegyek gerincén több ilyen, ma is látható barlangok vannak.  Ezek a hegyek azok, ahol Jézus tanította tanítványait, és a sokaságot, akik köré gyűltek és hallgattak szavára.   Ami nagyon megfogott, az Caesara, Heródes palotája. Fantasztikus élmény volt a Földközi tenger partján ez a monumentális erődítmény a mai romjaival együtt. Jézus idejében Caesarea egy termékeny kis völgy volt, és egy folyó szelte ketté, fényűző paloták és szentélyek épültek itt. A Várost Augusztus római császár ajándékozta Heródesnek, aki hála jeléül ezt a palotát építette a császárnak. Nemcsak főváros, de nagyon jelentős kereskedelmi-kikötőváros szerepét is betöltötte. Elképzelni is észbontó, az akkori időben mit tudtak az építészek. Fantasztikus látványt nyújt a körszínház, amit ma is használnak. A színészek csak férfiak voltak, és álarcban játszottak. A palota köveit, a gránitot Olaszországból, a márványt Egyiptomból és a cédrust, Libanonból hozták. Még a WC-ék is megmaradtak, maradványai láthatóak. Az aréna hatalmas, lófuttatásra használták, Heródes találta ki az I, II. III. helyezést.   Később antiteátrummá változtatták, ahol már gladiátorok harcoltak ember-ember ellen, életre-halálra.   Láttuk a barlangot, ahol Szent Pál raboskodott, majd hazatért Rómába.

Zsuzsa kegyes volt hozzánk, adott 20 percet, hogy begázolhattunk a tenger 24 c fokos vizébe. Nagyon-nagy élmény volt, legszívesebben megmártóztam volna, úsztam volna egyet a napfénytől szikráző hűs habokban!  De ezért is hálásak voltunk. Rohantunk tovább.

Már jócskán délután volt, amikor a Jordán folyóhoz értünk. Én sokkal nagyobbnak gondoltam a folyót.   Vize sötétzöld, most kicsit zavarosnak látszott a sok esőzéstől. A Jordán, két ország folyója. Izraelé és Jordániáé.   A  Galileai-tengertől  (más néven Kinneret-tó vagy Tiberias-tó, a  bibliában Genezáreti-tó) északra ered és a  Holt-tengerbe  torkollik, hossza 251 km.

Ma a Jordán vizének 70-90%-a szolgál emberi fogyasztást, ami jelentősen csökkenti a folyó vízhozamát. Ettől, és a magas párolgási arány miatt a Holt tenger az izraeli oldalon egyre zsugorodik. Holt-tengeri látgatásunkkor, ezt saját szemünkkel is érzékelhettük. Keresztelő Szent János valahol ezen a helyen, a Jordán folyóban keresztelte meg Jézust. Ipoly atya rövid imát mondott, majd megújítottuk a keresztelési fogadalmunkat, kezünket a folyó vizébe érintve, keresztet vetve magunkra.  Érdekes gondolatok futottak végig agyamon. Jézus miért nem keresztelt meg senkit? Legalábbis az irásokban erről nem olvashatunk.  Furcsa érzések kavarogtak bennem, amikor a sok ázsiai és különféle nemzetiségű embereket alámeritkezve láttam a folyó vizében. Meghatott és egyben tiszteletet is ébresztett bennem. Akárhányfajta keresztény vallás lehet, de a Teremtő Isten és az Ő Fia csak egyetlenegy, bármilyen nyelven hívják és fohászkodnak hozzá.

A vacsora most is fenséges volt, nagyon fáradtak voltunk, de vacsora után Ipoly atya meghívta a csoportot egy kis beszélgetésre, kit, mi indított el erre az útra…stb., A beszélgetés hosszúra nyúlt, megismerkedtünk egymással, azt hiszem itt mindenki, megmutatta egy kicsit a lelkét. Szép imádsággal zártuk az estét,, hisz holnap már Jeruzsálemben lesz szállásunk,  reggel újra 6-kor ébresztő és a csomagoknak is készen kell állni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.